If Tehnologii - Servicii medicale

Cluj-Napoca
279

Date de contact

Telefon
0264-403.387, 0264-415.262

Fax
0264-415.268

Mobil
0720-543.737


Site

www.incinerator.ro


Localizare

Cluj-Napoca
judetul Cluj

Adresa
B-dul. Muncii, nr. 16 (poarta IV)

Servicii medicale

Gestionarea corectă a deşeurilor periculoase

Având în vedere activitatea asociaţiei noastre în domeniul gestionării/eliminării finale prin incinerare a deşeurilor periculoase, cu precădere a deşeurilor cu risc biologic provenite din unităţile sanitare, prin prezenta, dorim să subliniem câteva aspecte privind managementul acestor deşeuri, plecând de la trei premise importante care guvernează această activitate, coroborate cu legislaţia şi tendinţele europene în domeniu:

  • Gestionarea corectă a fluxurilor deşeurilor periculoase cu risc biologic în unităţile sanitare, în scopul prevenirii infecţiilor nosocomiale.
  • Interesul personalului desemnat în unităţile sanitare, faţă de aspectele ce privesc eliminarea finală a acestor deşeuri ţinând cont de condiţiile legale.
  • Identificarea şi încadrarea corectă a tuturor tipurilor de deşeuri periculoase provenite din activitatea unităţilor sanitare, deşeuri cu risc biologic sau substanţe chimice.
  1. Datorită apariţiilor infecţiilor nosocomiale care sunt în strânsă legătură cu modalitatea de gestionare, eliminare a deşeurilor medicale prin sterilizare în instalaţii in-situ, respectiv ex-situ, precizăm următoarele:

    • unităţile sanitare sau agenţii economici care deţin instalaţii de sterilizare, elimină deşeurile pretratate rezultate prin această metodă, prin intermediul societăţilor de salubritate, pe depozite de deşeuri menajere, fără a putea justifica eficienţa operaţiunii de sterilizare pentru minimizarea riscurilor biologice pentru sănătatea umană şi a mediului, deşeurile rezultate fiind eronat încadrate în categoria deşeurilor asimilabile menajere.
    • unităţile sanitare încheie contracte cu aşa zisele „societăţi de eliminare finală“, mai bine spus societăţi care desfăşoară activităţi de sterilizare sau chiar cu transportatori care au contracte încheiate cu firme de sterilizare, atribuirea prin licitaţie a acestui serviciu făcându-se prin luarea în considerare a unui „singur factor decisiv“– PREŢUL CEL MAI MIC, fără a cunoaşte şi pune în aplicare obiectivele principale ale Strategiei Naţionale de Gestionare a Deşeurilor, coroborată cu legea ce reglementează regimul deşurilor OUG78/2000, care pentru eliminarea deşeurilor, la art.7, prevede foarte clar: „... crearea unei reţele integrate adecvate de instalaţii de eliminare a deşeurilor, ţinând seama de cele mai bune tehnologii disponibile, care nu implică costuri excesive, cu respectarea cerinţelor prevăzute în Tratatul de aderare a României laUniunea Europeană. Această reţea trebuie să asigure Comunităţii Europene în ansamblu eliminarea integrală a deşeurilor sale, iar României, îndeplinirea aceluiaşi obiectiv în mod individual, ţinând cont de condiţiile geografice sau de necesitatea de instalaţii specializate pentru anumite tipuri de deşeuri. Reţeaua integrată prevăzută la alin. 1 asigură eliminarea deşeurilor în instalaţiile conforme cele mai apropiate, prin intermediul celor mai adecvate metode şi tehnologii, care să asigure un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii populaţiei şi a mediului“
  2. Interesul personalului desemnat în unităţile generatoare de deşeuri cu risc biologic este superficial, raportat la responsabilităţile privind corecta gestionare a fluxurilor interne şi externe a deşeurilor periculoase, fără a respecta în totalitate legislaţia şi cerinţele europene în domeniu respectând principiul „poluatorul plăteşte“ fiind responsabil de eliminarea finală.

    Ne referim în principal la:
    Transabilitatea deşeurilor periculoase cu risc biologic

     

    • a. respectarea normelor privind ambalarea, manipularea şi transportul acestora în condiţiile ADR conform HG 1175/2007
    • b. eludarea de către unităţile de pretratare prin sterilizare a normelor de încadrare şi clasificare pe codurile Catalogului European de Deşeuri transpus prin HG 856/2002, prin colectarea şi tratarea „la grămadă“ a tuturor deşeurilor periculoase rezultate din activitatea medicală, aici fiind
    • incluse şi deşeurile care nu-şi schimbă caracteristicile fizico chimice, prin sterilizare.
  3. Pe parcursul activităţii noastre am sesizat mai multe aspecte negative, care au vizat crearea şi promovarea unor noi fluxuri de transfer a deşeurilor de la generatori-prin transportatori-la eliminatori, prin care au fost eludate cerinţe legale în domeniul gestionării deşeurilor medicale cu risc biologic, ca de exemplu:
  • transportarea deşeurilor cu risc biologic pe traseu, dintr-un mijloc de transport în altul pe ruta spre eliminatorul final, când aceasta depăşeşte o distanţă acceptabilă de 200 km, în scopul minimizării costurilor firmei transportatoare; cu această ocazie confirmându-se şi „eliminarea“ pe formularul de transport

  • „înfiinţarea“ unor depozite intermediare neautorizate în diferite locaţii sau „eliminarea“ pe traseul spre eliminatorul final a deşeurilor, în vederea „rentabilităţii economice“ a transportatorului

  • utilizarea crematoriilor de procesare a deşeurilor animaliere pentru distrugerea neconformă şi cu impact asupra mediului a deşeurilor periculoase cu risc biologic, precum şi a chimicalelor, care nu sunt autorizate şi monitorizate conform HG 128/2002

  • încheierea unor contracte de colectare, transport şi eliminare între mai mulţi transportatori şi eliminatori în vederea minimizării cantităţilor care ajung la eliminare, cantităţile preluate de la generatori (şi unităţi sanitare bugetare) de către intermediari (colectori/transportatori) fiind de multe ori „umflate” prin cântăriri frauduloase care generează o risipă a banului public, chiar dacă preţul este aparent foarte mic

  • completarea incorectă a formularelor de transport şi asumarea de către intermediar (transportator/colector) a calităţii (eronate) de eliminator final

  • fraudarea generatorului (şi unităţilor sanitare bugetare)prin „cosmetizarea în plus“ a cantităţilor de deşeuri preluate şi certificarea eliminării finale

  • încheierea fictivă a contractelor de colaborare între societăţile ce deţin instalaţii de sterilizare şi societăţi comerciale ce desfăşoară activităţi de eliminare a deşeurilor prin incinerare, în vederea obţinerii Autorizaţiei de Mediu şi în vederea posibilităţii participării la licitaţiile publice organizate de unităţile sanitare bugetare

    Preşedinte ARPIDP

    Drd. Ing. Marius Şandor